fredag, mars 24, 2006

Kattdjur, liljor och blod

Jag är tjugofem och har ett blodtryck som är lägre än Uruguays BNP. Sa farbror doktorn. Så var det med det, ät järn och motionera. Annars är det fredag och grejer, har en myskväll inplanerad och ett lejon mellan skulderbladen. Martha Wainwright har snurrat hela dagen och jag har tänkt på mitt och Cohens magiska besök på Shepherds Bush i höstas. Som jag längtar tillbaka. Annars har det varit mycket plugg vid sidan av de sedvanliga det-är-helg-och-jag-längtar-bort-tankarna. Eff lovade mig via digitala kanaler att Schrödinger egentligen var en sexig jävel, men jag har inte känt det på hela dagen. Visst är det ett himla dravlande om mina studier men det upptar ju så mycket av min tid. Jag hittade en helt fantastisk mening i kurskompendiet: Hadroner definieras som partiklar som deltar i den starka växelverkan. Alla hadroner har inre struktur och är alltså inte elementarpartiklar. Deras byggstenar är kvarkarna. Hadroner indelas i mesoner, som är bosoner, och baryoner, som är fermioner. Okej, vänta, what with the who and the why? Lite för många egennamn för den här frökens huvud. Om jag fick välja skulle jag vilja vara en charmkvark.

Nya fina påskliljor pryder mitt stulna matbord. Puss på er my darlings, solen lyser igen!

7 kommentarer:

Blogger Ms.Take sa...

Låter lite som olika röstlägen hos operasångare, tycker jag.

"Ja, den Mozart-arian är ämnad åt en Meson, men kan till nöds sjungas av mansstämman Baryon"

3/24/2006 3:15 em  
Blogger Chris sa...

ja, verkligen. en baryon lär vara en stämma. miss, jag åker inte till sthlm förrän den femte april nästa gång. sorry. du skulle vara uppe nästa vecka va? kärlek.

3/24/2006 3:27 em  
Blogger eff sa...

Det känns just nu som om Bosön vore det bästa stället att bygga en internationell anläggning för forskning om dessa bosoner.

"Here at the Boson boson research center."

3/24/2006 3:31 em  
Blogger Ms.Take sa...

nej, det är Mezzo(soprano) och BaryTon - jag bara tycker det lät likt :)

3/24/2006 3:39 em  
Blogger eff sa...

För övrigt så är han sex på två ben. If I ever go gay, I'm going Schrödinger.

Ekvationen är också het. Och jag minns nog att du skrattade åt mitt Schrödingerskämt för en himla massa inlägg sedan.

3/24/2006 4:09 em  
Blogger eff sa...

Fan, det var ju ett Heisenberg-skämt du skrattade åt. Bakläxa på mig själv direkt. Åh, jag ska äta snö nu.

3/24/2006 4:10 em  
Blogger Studiomannen sa...

Hade 105/65 häromdagen. Blir yr i bollen ibland när jag reser mig hastigt...

Ta ett järn!

3/27/2006 3:40 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida