torsdag, maj 04, 2006

Raketforskarnas årskonferens

På temat folk som pratar om saker de inte har en aning om, asså idag på jobbet. När jag säger aning menar alltså jag kofta. Zip. Niente.

Tant M till Tant L

- Javisst, det är därför man inte ska stå under en elledning på julafton klockan fem. Det är då alla lagar mat vet du, ja.

Tant L

-Tänk, det hade jag ingen aning om. Och de går ju igenom allt också, säkert va?

Tant M

- Absoluuut! Guld, metall, järn och väggar. Ingenting kan hindra mikrotässlorna. På julafton kan det vara flera miljoner i luften.

Tant L

-Inte konstigt att ni inte ville ha era barn på det där dagiset bredvid elstationen.

Tant M

- Nej de far igenom allt. Det är därför man inte ska stå så nära mikron heller, eller ha klockradion för nära huvudkudden. Mikrotässlorna finns överallt men där finns det fler.

Jag står stum i kassan jämte och vet inte på vilket fot jag ska lägga över vikten. Vad ska jag säga? Ska jag berätta för mina kollegor hur det svider ett fysikerhjärta? (Det är bevisligen ändå ett sådant av smärtan att döma.) Att det inte finns något som heter mikrotässlor? Att det är ett mått på magnetisk flödestäthet som mäts i enheten T, tesla? Att tässlor inte är små partiklar som far omkring i luften utan fältlinjer? Herre, det skulle liksom inte ens vara värt att andas in luften för att börja den meningen. Dessutom hade jag låtit som en komplett jävla besserwisser. Jag höll käften såklart och log mest. Mina fina banktanter. De är bättre på IPS.

14 kommentarer:

Blogger eff sa...

Jamen "fältlinjer" det vet ju alla att det bara är nys. De måste ju bestå av något, nån slags partikel. En kvark eller en supersträng eller nåt. Eller mikrotässlor.

För övrigt måste jag genast maila någon fysiker på IFM eller ISY eller SMHI eller BMW eller kanske BH och propsa på att ett mötesrum någonstans döps till "Kvarkarkvarten".

5/04/2006 10:06 em  
Anonymous Anonym sa...

Åhh, underbart. Priceless.

Farmor är fortfarande övertygad om att maten blir radioaktiv i micron. Det är en övertygelse hon kommer ta med sig i graven.

5/04/2006 10:12 em  
Blogger Chris sa...

radioaktivisering, nu till extrapris. radioaktivisera dina tomater redan idag.

kvarkarkvarten, fantastiskt. det kan ligga jämte ljungeln eller nåt.

5/04/2006 10:16 em  
Blogger Kaptenen sa...

Passa dig för mikrotässlorna! De är massor av dem överallt! Du behöver en mössa av aluminiumfolie!

5/04/2006 10:33 em  
Anonymous Anonym sa...

Och imorgon ska jag labba i bordellbygge och stimulering…

5/04/2006 10:44 em  
Anonymous Anonym sa...

Blir en spännande labrapport...

5/04/2006 10:45 em  
Blogger Studiomannen sa...

Hade inte Nikolai Tesla redan varit död hade jag dödat den jäveln själv. Fick mig en helvetisk elstöt av en demonstrerande fysiker som skulle förevisa en Teslaspole. Visserligen var vi rätt packade, men ändå...

Tänk på LTH:s klassiska historia:

"Vad säger man till en samhällsvetare som fått jobb?"

...?

"En hamburgare med pommes, tack!"

Innan du byter bana, asså (sade Samhällsvetaren med 49 universitetspoäng...:-)

5/05/2006 2:43 fm  
Blogger danne sa...

Godmorgon mitt EPR-par
Välkommen till en solig torsdag:
Uppladdningen för helgens äventyr kan börja. Apelsin och morotsjuice, scrambled egg med lite tabascoknaperstekt baccon på två skivor rostat bröd. Lite finhackad basilka vackert strött över allt.
Kanske inte så romantiskt men med omtanke... Ha en bra dag och se upp för all antimateria! ;-)

5/05/2006 5:47 fm  
Blogger danne sa...


du...

mitt EPR

hej...

mmmmaahhgodmorgonkramendåråliksom

:-)

5/05/2006 7:36 fm  
Blogger Nini sa...

Ahhhh!! Tässlor!!!
Dom kommer och tar mig! Shit pommes! *gömmer mig under sängen*
Eller oj oj går det genom väggar oxå?! *rädd nu*

När jag blir tant ska jag oxå ha helt ologiska rädslor =D

5/05/2006 9:17 fm  
Blogger Akut Insikt sa...

Det är lite roligt det där... magnetiska fält = jättefarligt (not).

Tanterna använder säkert en massa såna där humbug-magnetarmband som skall bota alla sjukdomar som finns.

Men det är ju en ANNAN typ av magnetism.

5/05/2006 9:31 fm  
Blogger mfp sa...

Här sitter jag och skrattar högt för mig själv. Jag tror nog du räddade min dag. Tack.

5/05/2006 12:12 em  
Blogger Chris sa...

varsågod magnus! välkommen.

5/05/2006 12:23 em  
Blogger mfp sa...

tack, igen :)

5/06/2006 2:18 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida