torsdag, maj 06, 2010

Den svenska vårdapparaten ignorerar det kvinnliga könsorganet

Infektionen som hänsynslöst härjat i min kropp de sista dagarna har börjat lägga sig. Jag var ändå tvungen att ställa in en middagsdate med underbara Mo idag eftersom inte ens dunkla söderhak lämpar sig för offentlig underlivsklösning. (Finns ju killar som inte fattat det där men jag tänker inte sänka mig.) Efter lite rådgivning från en räddande ängel (min killes morsa, loves her) for jag till ett nattöppet apotek och köpte Dactacort. Då hade jag redan provat Pevaryl, som säljs som medel mot underlivssvamp, men det var ungefär lika effektivt som att gå ut på balkongen med ändan bar. Det enda som säljs mot underlivssvamp är mig veterligen Canesten och Pevaryl, vilket verkar vara ungefär samma sak, men av en legitimerad sjuksyrra fick jag alltså ett annat råd. Dactacort är en salva som säljs mot FOTSVAMP och som innehåller cortison, till skillnad från de andra två. Det står på bipacksedeln att salvan kan användas på andra områden av kroppen efter ordination av läkare, men inte var dessa andra områden är. Bara några timmar efter den första smörjningen (jfr den sista smörjelsen) med Dactacort kände jag skillnad. Cortisonet gjorde att klådan la sig och den fullständigt vettvilliga irritationen dämpades också nämnvärt. Efter EN omgång. En enda. Trenätterskuren med pevarylvagitorier och salva hjälpte precis ingenting.

Nu är jag väldigt lättad och väldigt arg. Jag är hundra procent säker på att svampinfektionen orsakades av tamponger (jo det är jag, helt hundra). Tamponger säljs på apoteket. Ingenstans på nätet, sjukvårsupplysningen eller på apoteket kan man få råd om att tex Dactacort kan hjälpa och dessutom används till underlivsbesvär på riktigt, OM MAN BARA HAR ROLLS ROYCERÅDGIVNING. Till det får man ha en privat ängel eller en gynekolog som har nattjour. Tjena. Jag har inte ens en gynekolog, eftersom jag inte äter p-piller. Behöver jag gå till någon är det för att ta cellprov, varannat år. Anyways, så jävla arg blir jag när jag tänker på det här. Till att börja med: varför kan man inte få upplysning om att det finns receptfria läkemedel som fungerar? För det andra: varför ska man behöva ha en privat läkare i sin bekantskapskrets att förlita sig på? För det tredje: varför säljer apoteket tamponger men inte menskoppar? För det fjärde: varför ignorerar den svenska vårdapparaten det kvinnliga könsorganet? VA!

Är som sagt förbannad. Det är så jävla Monty Python att man förväntas ha en egen gynekolog och ett väl utvecklat förhållande till sina nedre regioner, men informationen är inte fri. Den ska man... bara ha. Och det här gäller 50% av befolkningen och ett besvär som apoteket själv påstår drabbar tre fjärdedelar av dem. Fy fan alltså, jävla artonhundratalsland.

14 kommentarer:

Blogger egoistiska egon sa...

WORD.

5/06/2010 8:40 em  
Anonymous a sa...

cortison är starka grejer och bör inte användas på känsliga ställen. inget konstigt med att man skall vara aktsam.

5/06/2010 8:42 em  
Blogger Chris sa...

egon, thnx =)

a, nej, just därför behöver man relevanta råd för NÄR man ska använda det. ingenting blir bättre med okunskap.

5/06/2010 8:53 em  
Anonymous Siska sa...

jag frågade min gynis om det var ok att jag använde dactacort då och då mot klådan. hon, denna underbara människa, försäkrade mig att det var helt ok och ingen fara alls! samma människa som gav mig uvi-profylax, efter 10 år av ständigt återkommande urinvägsinfektioner kan jag ta en tablett när jag har känningar och har senaste 18 månaderna inte haft en enda infektion. varken din eller min historia är på något sätt unik.

det är, precis som du skriver, en jävla skam hur kvinnors besvär/sjukdomar/smärta nonchaleras av vården. det enda jag kan föreslå är att vi kvinnor blir bättre på att prata med varandra om våra problem, om våra lösningar och om vilka läkare som faktiskt är bra.

5/06/2010 9:43 em  
Blogger Anna-Karin sa...

Håller med dig fullständig. Jag gick till en mottagning här i stan där sköterskan uppmanade mig att "vädra underlivet". Mer specifikt "ta på dig en kjol efterjobbet och var luftig och fri". HAHAHAHA "Näe, jag kan inte komma med ut ikväll för jag ska lufta min vagina." Yeah right! Tack för tipset med cremen.

5/06/2010 10:10 em  
Anonymous a sa...

Förutom om man är gravid, samt tydligen kan göra svampen resistant om man kör kuren ofta osv. :)

Om man är kille och får svampinfektion så är rådet att "härda ut, det går över". Både av läkare och på nätet. Vet inte om det är bättre direkt. Och inte helt ovanligt heller.

Informationen kring allergier är dock ännu sämre. Man tycker att det borde utredas mer nu när snart alla har någon form.

5/06/2010 10:10 em  
Anonymous e sa...

Lomexin är bra, fast det är nog receptbelagt

5/07/2010 1:42 fm  
Anonymous chris sa...

siska, härligt att ha dessa underbara människor, eller hur! kram.

kaaja, men serri! vädra liksom, som om det inte skulle föresväva en själv att inte gå i tight spandex varje dag. suck.

a, ja ingenting är ju bra i överdos. en kan dö av filmjölk också. om vården för killar är lika dålig föreslår jag att killar gör som tjejer: delar med sig.

e, kan ändå vara bra att veta!

5/07/2010 10:03 fm  
Anonymous Elin sa...

WORD och TACK. Har haft egen mardrömsvecka av svampinfektion. har haft det så mycket att jag fick receptbelagda piller, så att jag slapp utsätta underlivet för det hela. Helt underbara var de, men det tog en och en halv månads kötid till offentligvårdens gynekolog.
Sedan tog de slut och nu kom svampen tillbaka och jag desperatgooglade efter gynekolog som hade akuttider. Hittade en suspekt sida till privat gynekolog, fick tid där och hamnade hos en mycket barsk liten farbror i en vindsvåning, som undrade hur jag hade fått tag på honom, tjatade om pevaryl, körde omilt upp metallredskap i mitt underliv (fast jag var så svullen och kliande att jag grät som det var) och sedan skrev ut andra piller och salva, fast jag bad om Flucozanol. Nu har jag tagit de andra pillren, mycket sämre, och smörjt med kortisonsalvan som svider och har sig, trots att jag lidit av vestibulit och har känsliga slemhinnor sedan innan. Det kliar fortfarande. Jag vill spy på den godtyckliga gynvården.

5/07/2010 10:29 fm  
Anonymous Julia sa...

WordwordWORDwordword.

Jag är glad att jag har kunnat hjälpa vänner med huskurer och förebyggande och tips och annat, men det är fan inte OK att jag ska behöva göra det, att det inte finns några resurser och överhuvudtaget KUNSKAP i vården, verkar det.

5/07/2010 10:42 fm  
Blogger Magnus sa...

Nu vet jag ju inte ett dyft om svampinfektioner (det är säkert vidrigt deluxe).
Men du kan ju vara lycklig över att du bor i stan med Sveriges ENDA nattöppna apotek. Men svensk vård är ju bäst har jag hört.....

5/07/2010 11:23 fm  
Blogger åsa sa...

Att menskopp INTE säljs på apotek är ett symptom på samma problem. Om den fick bättre spridning skulle färre drabbas av svampinfektion, men tampongtillverkarna skulle förlora pengar.

5/07/2010 11:35 fm  
Blogger Christina sa...

elin? en barsk liten farbror?! wtf tänker jag, och en och en halv månad i kötid. mm, för det är man sugen på med svampinfektion. hoppas verkligen att det går över snart! stor kram.

julia, huskurer kan vara the shit men det är ju satans skit att de ska behöva vara just huskurer, och inte allmänna råd. har du några konkreta magiska tips eller?

magnus, ja det är ju också en aspekt. dessutom har jag lyxen att bo hyfsat nära det. jag gladdes faktiskt åt det där sent på kvällen.

åsa, precis så. och vad apo-jävla-teket får för provision på tampongförsäljningen är något jag inte bergiper mig på. det känns bara så jävla sunkförlegat hela skiten.

gu va ja svär hörrni.

5/07/2010 5:05 em  
Anonymous Kerstin sa...

Siska - vad är UVI-profylax? Jag äter just nu antibiotika för min kanske 9:e UVI på drygt 2 år, och blir galen snart. Vad heter det, hur funkar det att ta det?

/Kerstin

5/18/2010 3:17 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida