fredag, april 08, 2011

Jag vill slippa ta hand om folk, så enkelt är det

Apropå det här med att vara kvinna och vänster och att det skulle vara kvinnligt att vara vänster (enligt nån gängse uppfattning) etc etc. Att det skulle vara kvinnligt att vilja att staten tar hand om vårdfunktioner i samhället och massa annat banalt jidder som jag inte begriper. Så här: jag är vänster för att slippa vara kvinna? Ja. Jag är gärna fysisk kvinna men jag vill inte ha med nån förbannad kvinnlighet att göra om den är förknippad med att jag ensam borde ta hand om de barn och sjuka som finns i min närhet. Jag vill inte ha med den att göra om den sätter mig i en prekär situation gentemot min arbetsgivare som förväntar sig att jag tar ut 80% av barnledigheten. Jag vill inte ha med den att göra om männen och de andra kvinnorna i min närhet tror att jag är lite dum i huvudet för att jag råkar vara fittfödd. Okej? Okej. På samma sätt antar jag att jag hade resonerat som man. Jag hade inte velat ha med manligheten att göra om min arbetsgivare tyckte att jag var ett jobbigt as som skulle ta ut hälften av föräldraledigheten. Jag hade inte velat ha med manligheten att göra om den förbjöd mig att böla på allmän plats. Etc etc etc. Jag röstar inte med hjärtat för att jag röstar vänster, jag röstar med HJÄRNAN och det är en briljant jävla hjärna ska jag be att få tala om. Så, inte mer med det.

5 kommentarer:

Anonymous Siska sa...

Right on! Håller f.ö. med om att din hjärna är briljant.

4/09/2011 12:58 em  
Blogger Christina sa...

siska, ett stort tack som fan på den kommentaren! och detsamma får jag säga. vi borde göra nåt briljant ihop nån dag.

4/09/2011 2:49 em  
Anonymous Siska sa...

vi skulle slå världen med häpnad. nästa gång jag är i sthlm föreslår jag en briljant öl.

4/10/2011 9:15 em  
Blogger Christina sa...

jaaaa! jag finns alltid att nås på twitter eller här. eller om jag är i gbg först (det är där du huserar va?), men jag är väldigt sällan där om det inte är fscons och november.

4/10/2011 9:20 em  
Anonymous Jennie sa...

Heja! Jag håller på dig!

4/11/2011 10:48 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida