onsdag, april 06, 2011

Var är brudarna

Alltså det offentliga rummet. Har ni nånsin sett en park - lekpark, skateboardpark, vanlig park - dominerad av tjejer? Jag springer över rålambshovsparken ofta. Precis under bron mellan Västerbroplan och Drottningholmsvägen finns en skateboardpark. Det är alltid fullt med barn där men jag tror inte att jag sett en enda tjej, varken hänga eller åka. Samma sak är det i Björns trädgård. När jag sneddar över lekparken Oxtungan (eller vad heter den nu för tiden) i Hässelby spelar klungor av småkillarna fotboll på grusplanen och syns några tjejer till är de max två och sitter på gungorna. På IP:t vid Åkermyntan spelar alltid ett gäng killar fotboll efter att klubbträningen tagit slut.
Det är precis som att alla platser i det offentliga rummet som på något sätt inrättats för att hänga på, utföra aktiviteter i, bara attraherar killar. Vad gör alla småtjejer? Jag minns vad vi gjorde. Vi lekte inomhus. Inomhus satt man och ritade och målade och lekte med lego, men att gå ut var döden. Jag ville helst aldrig leka ute. Kanske ibland, på grannarnas skogstomt, där jag och L lekte blodhundar. (Inga frågor tack.) Vi visste inte vart vi skulle gå när vi var ute, så det slutade med att vi byggde kojor på tomten. Vi hängde aldrig i de där coola parkerna där det fanns aktiviteter att göra. Det var liksom inte för oss och jag kände ingen längtan dit. Förrän nu. Nu begriper jag inte varför inte fler småtjejer åker skateboard och spelar volleyboll i klungor. Eller, jag fattar ju varför men det är så synd! Och det är problematiskt att kvinnors förhållande till detta offentliga rum som verkligen borde tillhöra alla är något som begränsas redan under uppväxten. Är det konstigt att vi räds att gå hem genom parken när vi aldrig någonsin lekt där och känt att även vi äger den, bitar av den?
Jag läste något smart nyligen om att det inte bara är tillgång till arbete och pengar som definierar klass utan även tillgång på självförtroende. Jag tror att fler tjejer skulle få ett bättre självförtroende om de kände att de hade samma rätt till lekparken som killar. Observera plz att jag inte klandrar killarna som dominerar utomhuset, jag bara funderar. Med tanke på att det ser ut som det gör borde det också vara relevant att fråga sig hur man ska inrätta parker, caféer och ungdomsgårdar så att alla slags barn och ungdomar känner sig hemma där. Ställer sig Stockholms stad och parkförvaltningen såna frågor? Jag vet inte vad som hade kunnat dra mig dit, men om alla andra tjejer hade hängt där hade väl jag också gjort det.

8 kommentarer:

Blogger Connie sa...

men.....varför är det fel att leka inne? om nu killar leker ute och tjejer leker inne (en grov generalisering, javisst), måste tjejerna gå ut då? kan inte killarna gå in? eller helst: kan inte alla få göra som de vill?

4/06/2011 9:43 em  
Anonymous christina sa...

Connie,

Det är inget fel på att leka inne. Har jag skrivit det? Jag funderade över det faktum att inga tjejer hänger utomhus i parker och vid ramper. Jag tycker att alla borde få göra som de vill men det här med vilja är ju knepigt. Man blir påverkad av andra.

4/07/2011 8:44 fm  
Blogger eff sa...

Det är väl en väsentlig skillnad mellan inne och ute? Känner man sig bekväm i det allmänna rummet, "ute", ter sig världen på ett annat vis. Om det nu är så att killar gör det, men inte tjejer till lika hög grad, spelar det definitivt en roll i hur världen upplevs, även när barnet växt upp.

Tanken att samhället styr killar och tjejer åt olika håll även i det här sammanhanget är väl inte konstig? Det sker ju på så oerhört många andra ställen.

Definiera "göra som de vill" också. Vad är det? Fri vilja i princip kräver att samhället inte påverkar oss. Det är alltså en lögn. Barn lever i den värld vuxna skapar åt dem till större del än den värld de skapar själva.

4/07/2011 8:49 fm  
Blogger eff sa...

Chris hann visst posta medan jag skrev...

4/07/2011 8:50 fm  
Anonymous christina sa...

"Fri vilja i princip kräver att samhället inte påverkar oss. Det är alltså en lögn. Barn lever i den värld vuxna skapar åt dem till större del än den värld de skapar själva."

Jao, Eff är bättre än jag på att formulera detta.

4/07/2011 9:04 fm  
Blogger Connie sa...

gör om gör rätt. min kommentar var inte årets mest tydliga och genomtänkta, det är jag villig att erkänna.

men jag gör ett nytt försök, med mig själv som exempel: som barn trivdes jag bra med att vara inne. jag trivdes med att hänga med kompisar. vi hade kanske tur, för vi fick alltid vara hemma hos någon, flera stycken samtidigt, inte bara två och två. ibland var vi dock ute i nån park, oftast hängde man då vid en lekpark. inte så spännande. man frös. man var lite rädd för de äldre "coola" barnen.
(kanske fick jag nog av frisk luft när jag var i stallet, en miljö om du frågar mig är riktigt obehaglig ur ett socialt perspektiv)

men jag ser egentligen inte det som ett problem att jag inte hängde i park. och det verkar inte du ha gjort heller, iallafall inte då. om du var nöjd med att vara hemma och rita och leka med lego m.m, kan inte det vara bra så?

att kvinnor undviker parker på kvällen är naturligtvis ett stort problem, men beror det på att vi inte hängt där så mycket som barn? har tjejer verkligen begränsad tillgång till parker dagtid? kan det inte vara så att många tjejer (och säkert massor av killar) kanske inte är intresserade av att hänga i park?

när jag skrev "göra som de vill", menade jag att det är ok att spela fotboll i parken om man vill. men det är lika ok att inte vilja göra det.

4/07/2011 6:53 em  
Blogger Christina sa...

connie,

okej, då förstår jag dig lite bättre men jag tror för min del att vistelse någonstans och att sen känna sig hemma där kan hänga ihop, tex leka i parken som barn - gå genom parken som vuxen. parken får tolkas som metafor för any.

vidare: det finns såklart ingen fysisk begränsning, eller en uttalad, för tjejer att vistas i parker. men varför är det så stor skillnad mellan killar och tjejers vilja i det här avseendet?

"kan det inte vara så att många tjejer (och säkert massor av killar) kanske inte är intresserade av att hänga i park?"

det inte bara KAN vara så utan ÄR uppenbarligen så, men absolut mest för tjejer (baserat på ett ngt skralt underlag, I admit.) nånstans i fördelningen 400 killar 2 tjejer känner i alla fall jag att den där fria viljan kanske inte är så himla fri trots allt. och jag spekulerade alltså i detta, här på bloggen.

4/07/2011 8:50 em  
Blogger Elin I sa...

Connie: Uppenbarligen är många tjejer (och säkerligen killar också) inte intresserade av att hänga i parker, det konstaterades ju redan i blogginlägget ("Vi hängde aldrig i de där coola parkerna där det fanns aktiviteter att göra. Det var liksom inte för oss och jag kände ingen längtan dit."). Frågan är snarare *varför*.

Och om det är en faktor för tjejerna att de äldre "coolare" barnen är läskiga, varför är det det inte för killarna? Jag har inget svar, inte rakt av i alla fall, och jag väntar mig inte att någon annan ska ha det heller. Men nog förtjänar frågan att ställas?

4/08/2011 5:36 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida