måndag, januari 16, 2006

Plus minus noll kanske är okej ändå

Hade ett långt samtal med ES om virtuella verkligheter och skenbilder av reella diton. Självkänsla är ett härvigt begrepp. Man frågar sig, varför ska den vara så flyktig? Något jag kan se kan inte hon se, fastän det är hos henne jag ser det. Hon får mig att se det men själv befinner hon sin på andra sidan spegeln. Det gör att jag ser en bild av henne, medan hon inte ens ser bilden. På andra sidan kan man bara känna, vara subjektiv, se från strax bakom. Jag ska försöka spegla tillbaka bilden jag ser så att hon också får betrakta. Det kanske kan hjälpa.

Alldeles strax ska jag ta mig an ett par artiklar. Jag trodde i ett uppgivet ögonblick att jag hade slängt kurskompendierna från i höstas, lycka när jag fann dem. Först bara, en liten sammanfattning om Luanda, där det föregående midnatt var +29 grader C.

Luanda är huvudstaden i Angola, tidigare Folkrepubliken Angola. Staden är belägen vid Afrikas atlantkust, relativt nära Angolas norra gräns mot Kongo. Luanda grundades 1575 av portugisiska kolonisatörer och fick då namnet São Paolo de Luanda. Huvudstaden har idag ca 2 miljoner invånare och det officiella språket är portugisiska. Som en följd av 25 års krig, död och förruttnelse har varken Luanda eller Angola i övrigt haft en ordnad ekonomi på mycket länge. Aids, erosion, miljöproblem och politisk instabilitet är bara delar av de problem som folket dras med.

Ändå önskade jag kl 00.00 inatt att jag var i Luanda. Bara för att någon hade kladdat +29 på en satellitkarta. Jesus, man är allt lyckligt lottad.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida