onsdag, augusti 23, 2006

Utbilda eder

I DN häromdagen, som jag hade det tveksamma nöjet att läsa mellan lakanen på avdelning 94, fanns längst bak en helt fantastiskt spexig lista över höstens måste-gå-kurser. Där fanns bland annat en fempoängare i hur man bäst väljer snabbköpskö och en i hur man lär sig att undvika reklampauser på tv. I brist på stimulans, eller kanske i överskott av sådan på grund av (tack vare?) Starka Piller, sammanställde jag en egen lista. Till i vår önskar jag mig således se följande kurser på folkuniversitetets hemsida:


Genusbataljen, en tvåpoängskurs i konsten att välja rätt artikel. Som diskussionsunderlag använder vi gåspennans CV och för, med utgångspunkt där i, ett teoretiserande resonemang kring frågan om det heter en eller ett CV. Trots att det heter en livshistoria bör man i sann Fredrik Lindströmsk anda förstå, och kanske använder också kreti och pleti, artikeln ett i detta fall. Vi reder ut begreppen.

Konsten att Kuckilura, en tiopoängskurs i grundläggande vårromansteori, bland annat om sommarförlängningens vara eller icke vara. Vi diskuterar nackdelar, fördelar och bakdelar samt snuddar vid varandra. Obs, muntlig tentamina.

Näsa för bouquet, en fortsättningskurs i färdigheten att avgöra mejeriprodukters bäst-före-datum. Om du liksom många andra river bort datumstämpeln med öppningsflärpen får du här vidareutbildning i surhetsuppskattning. Vi tittar på saker som exponentiellt avtagande kurvor i samband med bakteriekultur och genomför också en eller ett par praktiska tester. Alla kan vara med på minst ett test.

Artform FLÄRP. En praktiskt-teoretisk kurs i konsten att öppna paket med datumstämpeln i behåll. Fem poäng.

9 kommentarer:

Blogger eff sa...

Helt plötsligt fick jag en väldans lust att observera dig när du försöker öppna ett 1.5-literspaket Klöver-mjölk (inte rivflärp utan "Smålandstetra" som går att återförsluta) där kartongen är lätt fuktig och därmed extra svåröppnad.

Ser av någon anledning attacker medelst sax och ett slutligt katastrofalt kartongangrepp framför mig.

Nu skrockar jag.

8/23/2006 11:57 em  
Anonymous Anonym sa...

"fördelar och bakdelar samt snuddar vid varandra"

Snuddar vid _varandras_ borde det väl vara? Sen blir det oral tentamen antar jag, på en sådan kurs.

8/24/2006 6:39 fm  
Blogger Fabbe sa...

... har vi för litet att göra om dagarna?

8/24/2006 8:28 fm  
Anonymous Anonym sa...

Får man lägga till kursen
"Ingenjörsmässighet i praktiken: när man inte orkar stryka skjortan men applicerar plattången inte enbart på håret utan även skjortkragen" ?

8/24/2006 9:17 fm  
Blogger Chris sa...

knyttet, gahahahah! har du gjort det? är du inte klok? ska du elda upp utomlandet? shit, om det inte gjorde så satans ont att skratta hade jag gjort det högt nu igen.

fabbe babe, nja. jag borde ha jobbat den här veckan men nåt kom liksom emellan.

eff älskade du, håll käften.

vad beträffar anonyms iakttagelser, well. man kunde tänka sig en fortsättningskurs även där. frågan om studiestöd kvarstår dock.

8/24/2006 10:10 fm  
Blogger maruschka sa...

Du gör min dag!


Och så kan man alltid sila mjölken genom kaffefilter om datumstämpel saknas och tveksamhet om mjölkens vara eller icke uppstår...*puss*

8/24/2006 10:25 fm  
Blogger Ullton sa...

JAg har doktorerat i konsten att kukkilura, jag skulle lätt kunna hålla den kursen!

8/24/2006 10:38 fm  
Blogger Chris sa...

oh, fantastiskt! ullis, du får betalt i kaffe, är det ok? maruschkas nya trix öppnar helt nya möjligheter för oss inom koffeinberoendedomänen.

min käre o gjorde kaffe i toapapper en gång. jag skrattade så jag höll på att dö.

8/24/2006 10:52 fm  
Blogger eff sa...

Je håll int käft.

8/24/2006 1:06 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida