tisdag, juli 08, 2008

Fria radikaler will eat your DNA man

Även män har biologiska klockor skriker en rubrik i DN. Förutom att det känns ganska logiskt sådär rent intuitivt tycker jag att det vid det här laget borde ha fastställts mer vetenskapligt, men detta är alltså någon form av nyhet. Fransmännen har testat fäderna i barnlösa par och kommit fram till att mäns genetiska arvsmassa börjar försämras avsevärt i kvalitet vid en ålder av 40. Jag hajjar till på nästan varenda rad. Inte för att jag tycker att artikeln i sig är mossig, den tar upp ett högst intressant ämne, men den fakta som figurerar i den gör mig i princip bara arg. Hur kan inte forskning om detta ha bedrivits förrän typ, nu? Och vidare: "I Sverige finns ett flertal barnsajter. Flera lyfter upp kvinnans höga ålder som en risk. För männen står det ofta att åldern 'inte tycks' spela någon roll förrän högt upp i åren." Kunde det anges luddigare? Upp i åren, vad betyder det? Sjuttio? Hundra? Det lär spela fett stor roll för det blivande barnet att ha en lastgammal farsa, om inte annat. Slutklämmen är att Margaretha Wramsby, verksamhetschef på en IVF-klinik, uttalar sig om att inte bara kvinnor utan alltså även män bör ta sitt ansvar för att bilda familj tidigare. Ja, på nåt sätt är detta kanske en jämställd tanke, men det här med att någon överhuvudtaget har ett ansvar för att skaffa barn gör mig kräkfärdig. Till vilken värld ska vi föda dem undrar jag, och varför är det ett ansvar att göra det? Föd barn, föd tillväxtkurvan med våra egna, skicka hem fler asylsökande och ta för sjutton ansvar för detta. Margareta kanske inte menade direkt så men språket som används tyder på så mycket mer än orden i sig.

2 kommentarer:

Blogger eff sa...

Anthony Quinn blev farsa vid typ 80 års ålder.

Spermierollator.

7/08/2008 10:05 em  
Anonymous Anonym sa...

hihi

7/09/2008 11:20 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida