måndag, januari 23, 2006

Om man

Så har man spenderat en dag till som kvinna. Vilken sagolik mening. Hälften av jordens befolkning går inte att tala om i obestämd form på ett ändamålsenligt sätt. Någon gång under eftermiddagen, när jag lyssnat på soundtracket till Mulholland Drive typ fem gånger och kommit fram till att Rebekah del Rio jävlar i mig har en bra pipa, började min kvinnlighet att krypa i mig. Den fick nog, sa upp sig, packade sin kappsäck och stack. Framför spegeln känner man inte igen sig längre. Utan den, undrar jag, har man en större eller mindre chans att lyckas? Blir en människa utan sin kvinnlighet ett hål eller blir hon en man? Och om hon blir en man, skulle en man kunna bli en kvinna genom att gå till affären och köpa sig några kilo kvinnlighet? Finns det i lösvikt månne? Det är lätt att tro det, så många hyllor det finns i affären. En för män, en för kvinnor. Jag har hur som helst ingen lust att vara endera, jag vill vara allt. Jag vill att alla ska vara allt. Ibland känns det lite ensamt på den här sidan strecket, för här finns bara en sort. De på den andra sidan kan inte se det. Där spelar lösviktsvaror stor roll, jag vill att det ska kvitta.

En uppsats har producerats idag trots allt. Mycket nöjd. Glåpord undanbedes vänligast.

4 kommentarer:

Blogger eff sa...

Om avsaknad av kvinnlighet innebär manlighet betyder det ju att "den kompletta kvinnan" per automatik är mer, större än mannen, och att manlighet då är avsaknad av något. Det vill jag inte riktigt gå med på...

Och det där om att köpa kvinnlighet, har inte apoteket östrogen i lösvikt?

1/23/2006 10:50 em  
Blogger Chris sa...

det skulle alltså vara hormonet östrogen som utgör kvintessensen av kvinna? varför då alla attribut? för att vända på ditt resonemang; om normen är man och en kvinna är något man gör sig skulle den kompletta kvinnan förvisso vara mer, men bra mer eller dåligt mer? enligt världen är detta mer mest ett lager skit. (nej, du är inte världen och ingen annan individ heller.) ja, inte vet jag. idag är jag kvinna igen iaf. det kom en dam med expressbrev imorse och levererade kvinnligheten åter.

1/24/2006 9:06 fm  
Blogger eff sa...

De kroppsliga kvinnliga attributen är väl till stor del beroende av östrogen, menar jag. Alltså, transsexuella män petar i sig östrogen och höfterna breddas, de får bröst och ljusare röst, och så vidare. Transsexuella kvinnor petar i sig testosteron och får mörk röst, skäggväxt och annat. Hormonerna spelar stor roll. Men visst finns det förhållandevis stora genetiska skillnader också, och de lär vara mer outforskade och mer svårgreppbara.

Sedan stöps ju män oftast i en manlig form rent uppfostringsmässigt, och kvinnor i en kvinnlig form, vilket gör att manér och sådant även beror på miljön till stor del.

Varje individ är ett stycke biomassa med unika egenskaper. Det är den gemensamma utgångspunkten. Sedan gör uppfostran, hormonnivåer och annat oss till unika tänkande människor.

Ungefär så tänker jag mig världen.

1/24/2006 10:06 fm  
Blogger Chris sa...

de biologiska skillnaderna är små små små om man jämför med de sociala. jag tror inte att könet påverkar vårt genus nämnvärt. det gör mamma&pappa, dagis och riksskatteverket desto mer. att transsexuella män äter östrogen och transsexuella kvinnor testosteron beror snarast på att de aldrig skulle accepteras som kvinnor resp män om de inte hade de fysiska attributen. (jag är medveten om att mina åsikter lätt kan tolkas som manshat, men icke. jag håller lugn ton på mina ettor och nollor.)

1/24/2006 10:19 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida