tisdag, februari 13, 2007

Sluta tjata FFS

Två saker får mig ur balans. (Två saker? HAHA JAG DÖR.) Anyways, folk som trugar om alkohol och folk som trugar om mat. För det första alkoholen och denna jävla intolerans mot människor som av endera anledning inte vill ha den. Antingen bara just då, eller inte över huvud taget. Ett vanligt enkelt nej tack godtas inte. Det godtas aldrig. Ett nej tack går inte att lämna utan att kommenteras, diskuteras och dissekeras. Om du säger nej tack till alkohol är du antingen gravid, bilburen, frigid eller bakfull. Om antagande om graviditet föreligger måste detta raljeras över. JASSÅ HAR DU EN PÅ JÄSNING, BRÖÖÖL. (Rör någon min mage dödar jag dem.) Om bilen eventuellt kan tänkas stå utanför lokal förväntas vederbörande uttrycka sin beklagan med ett tyst ursäkta och komma med lågmäld förklaring om att barnen har mässlingen/vattkoppor/galna kosjukan och därför måste hämtas med bil hos morfar. Vi vet alla vad vi tycker om frigida människor, och det är bara kvinnor som kan vara det. Enough said. Det är alltså egentligen bara om du är bakfull som möjligheten att tacka nej till alkohol utan att få din anledning dragen inför rätta existerar, och då enkom för att du redan har druckit alkohol och därför uppenbarligen inte var gravid, bilburen eller frigid. I alla fall inte då.

För det andra, matfascisterna. Kanske tydligare, mat- och ätfascisterna. Det är skillnad på mat och att äta. Jag vet inte HUR MÅNGA GÅNGER jag fått höra att jag är så smal och borde äta mer*. Asså jag har inte så många fingrar. Folk säger det till mig som om jag vore en femåring, snedställda huvuden och låtsasbekymrade miner. Det enda jag hör är ÄT MER DU SÅ FRAMSTÅR JAG SOM MINDRE TJOCK. Man får inte tacka nej till mat heller, och absolut inte till bullar och fikabröd. Vi fikar in absurdum på jobbet. Jag tar aldrig. Jag vill äta socker när jag själv vill, inte för att en tant ställt köpebullar på bordet IDAG OCKSÅ. Och hur ska jag svara? Ett "nej tack jag vill inte ha för det ger mig så dåligt samvete att jag kommer att fundera över att gå och spy resten av förmiddagen" skulle liksom uppfattas som ganska otrevligt. Så deras idiotiska trugande som bara är av egoistiska skäl tvingar mig att vara antingen otrevlig eller le ännu mer och säga nej tack än gång till, fast lite högre och kanske med en ursäkt.

Ja, det första stycket är i du-form. I andra stycket kunde jag inte låta bli att vara jag. Det ligger närmare, även om båda problemen är samma.

(Det finns människor som verkligen bryr sig och som ärligen vill uppmärksamma eventuella ätstörningar, men de är försvinnande få i jämförelsen.)

*Jag äter fullt normalt, bara inte skit.

23 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Fråga om de vill ha en snigel på ögat. Annars, bit dem i örat.

2/13/2007 2:16 em  
Blogger Chris sa...

yuck, äckligt med tantöra juh. blä!

2/13/2007 2:26 em  
Anonymous Anonym sa...

"ät lite mer så blir du nog starkare och bättre på längdskidor"

ja, du vet vem...

2/13/2007 2:59 em  
Anonymous Anonym sa...

oj, oj, oj, oj - känner vi igen det där eller? Det är helt sjukt hur alla svenskar alltid måste dricka sprit på en fest för att det ska vara en fest. HallÅ! det är INTE spriten som gör det!! det är SällskapeT! och om sedan 80% av svenskarna har problem att spänna av utan alkohol så kanske de borde gå i terapi istället?... *mega-suck*

äta? jag äter och äter - och bränner av allt. Här är det inte så mycket fikabröd som att du förutsätts att AlltiD vilja dricka cocacola eller annan kolsyrad dryck. Jag säger alltid att jag måste tänka på mina dåliga tänder. Det accepteras utan problem.
Pröva du också! socker är ju inte bra för tänderna - och om de andra fika-isterna får dåligt samvete så är det ju faktiskt Deras problem och inte ditt.

2/13/2007 3:27 em  
Blogger Chris sa...

e, former lover? jag är faktiskt inte med, ursäkta trögtänktheten...

josefin, igår sa jag faktiskt nåt i stil med det. på frågan om varför jag skulle va så duktig då, och inte äta godis på bion, svarade jag att jag inte ville bli tjock och få dåliga tänder. sen höll de käften. ett tag.

2/13/2007 3:39 em  
Anonymous Anonym sa...

c>> chef

2/13/2007 4:19 em  
Anonymous Anonym sa...

vissa människor är vansinnigt enkelriktade och utgår enbart från sig själv i alla lägen. tröttsamt.

2/13/2007 5:54 em  
Blogger .m. sa...

Dricker inte frigida människor (kvinnor) alkohol? Hänger det ihop med att endast då svensken är berusad kan han släppa loss (och hon kanske får sig någonting)? Det låter dock som ett argument mer för män (som alltså då inte kan vara frigida). OOO

2/13/2007 8:03 em  
Anonymous Anonym sa...

åh vad jag känner igen mig i det där om fikabrödet på jobbet! jag tycker inte om tårta, ändå äter jag, av plikt, när det bjuds. det är enklast så. folk skulle aldrig kunna acceptera att man helst inte vill ha tårta.

2/13/2007 10:13 em  
Anonymous Anonym sa...

"sprit förekommer inte i mitt hem, men understundom tar jag mig en Genever" ;)

2/13/2007 10:51 em  
Blogger Chris sa...

henry, genever rimmar utomordentligt bra på bäver.

mollis, just say no! jag tror att det blir lättare andra gången. kärlek.

m, inte i föreställningsvärlden. sanningen har ingenting med den att göra.

vargis, ja väldigt.

2/14/2007 9:47 fm  
Anonymous Anonym sa...

henry>> vem var det som sade sådär? min far brukar citera det men jag minns inte vem det är, gissar på Hasse&Tage eller något i den stilen..

2/14/2007 10:18 fm  
Anonymous Anonym sa...

min mormor frågade mig när jag hade flyttat: "Vad äter de i Holland, mer än genever?" hihi

2/14/2007 10:48 fm  
Blogger Gustav sa...

i 5,5 månader var jag tvungen att förklara för folk att jag inte kunde dricka alkohol, det gjorde mig halvt galen varje gång någon frågade. Går du på pencillin? Är du sjuk? Kör du? und zu weiter, und zu weiter. Problemet är att folk är så jävla nyfikna, och kan bara inte acceptera fakta, det måste finnas en logisk förklaring varför man skiljer sig från massan...

2/14/2007 12:23 em  
Blogger Chris sa...

gustav, ja eller hur. för det vore ju helt vansinnigt att tänka sig att man inte ville agera som alla andra. tänk, hur skulle det se ut om folk stack ut?

2/14/2007 1:55 em  
Blogger Peppe sa...

Åh vilket bra inlägg! Jag hyllar dej Christina! Våga vägra sprit och mat!

2/14/2007 3:05 em  
Anonymous Anonym sa...

jaja, du är förmodligen anorektisk som alla andra.

2/14/2007 7:02 em  
Blogger Chris sa...

j, fel tempus.

2/14/2007 8:03 em  
Blogger Akut Insikt sa...

Bakfylla är ingen giltig ursäkt.

Någon som tittat för mycket på galenskaparna...!

2/15/2007 12:56 em  
Blogger .m. sa...

Fin kommentar j. Förstår att du inte vågar vara annat än anonym. Idiot.

2/15/2007 3:07 em  
Blogger egoistiska egon sa...

nu har jag inte orkat läsa allt det alla kommenterar eftersom jag fortfarande är rätt SYK. men word my darling. framförallt angående maten. nu är jag mer "normal", men fy fan vad skit jag fått höra för att jag äter väldigt lite (men att jag måste äta typ 7000 ggr/dag bryr sig ingen om), som att jag får skylla mig själv att jag ser så äcklig ut när jag inte äter. människor är så störda.

2/15/2007 3:15 em  
Blogger Anna-Karin sa...

Håller verkligen med på båda punkter. Ännu värre än de som trugar mat på en är de som hånar en för att man motinerar/tränar/sportar och/eller har med sig hälsosamma alternativ. Jag är inte mager och får därför inte "du måste äta mer"- kommentaren, men bli ändå hackad på för att inte jag heller vill stoppa i mig skit.

USCH för såna människor!!!

2/15/2007 5:13 em  
Anonymous Anonym sa...

Fin kommentar .m. Trevligt att kalla någon för idiot.

2/22/2007 1:53 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida