onsdag, juli 16, 2008

Ändan bak

Yrkesfiskarna tillhör sedan länge inte mina favoriter men varför viker sig alla för idiotin? I Sverige finns om jag inte minns fel lite drygt 2000 fiskare men gnället från den lilla klicken framställs i media som kom det från halva befolkningen. Att vissa yrkeskategorier kan behöva statsunderstöd är inget jag generellt vänder mig emot, men när en grupp bölar för att torsken tar slut och bränslepriserna går upp och vill att staten ska kompensera tycker jag att nån nånstans i någon jävla ände borde ha närvaron nog att sätta stopp. Att torsken och oljan tar slut är inte en ny lag, det är allas vårt fel. Tänk vad många oljesanerare vi kommer att behöva ersätta när oljan är helt slut och inga läckage förekommer längre. Stackars dem.

Sen tycker jag att en av åtta är äckligt högt. DN debatt idag: "Enligt Folkhälsoinstitutets undersökning från slutet av 1990-talet har var åttonde svensk man någon gång betalat för sex. Köparna kommer från i stort sett alla skikt i samhället."

Jag skulle vilja avsäga mig samhället men hur jag än vänder mig har jag ändan bak.

4 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Det är faktiskt synd om alla dessa män med familjer som sitter ute på Koster, Tjörn, infoga-vilken-västkustösomhelsthär i sina 300 kvm villor på en tomt som är värd hur mycket som helst, med fyra garageplatser. Tänk på att de lider för sitt fiskande. Dessutom går de i kyrkan om söndagarna och lever sitt liv i herrans tukt och förmaning.

7/16/2008 10:48 fm  
Blogger Chris sa...

det är klart det är synd om dem. nu för tiden får de inte ens ha snuset för sig själva för sina fruars skull. ska vi starta en tröstfond?

7/16/2008 10:54 fm  
Anonymous Anonym sa...

Det är ju ändå det fina med marknadsekonomi, att när fisken tar slut och oljan blir för dyr så är det inte längre lönsamt att överfiska. Det går ju att ignorera ett helt folk (FRA, host, host), hur svårt kan det då vara att ignorera 2 000 fiskare..?

Förresten är 2 000 så många kvinnor som (enl. dokumentär i P1 i dag) varje dag dör i världen till följd av illegalt utförda aborter.

7/16/2008 12:36 em  
Blogger Chris sa...

mo baby, du riktar in lampan som vanligt. och ja, det är ju underbart att marknadsekonomin är så självreglerande! fantastiskt va, vem behöver pekpinnar då? det är ju dessutom JÄTTElätt att ignorera 2000 döende kvinnor, så varför kan vi inte ignorera 2000 fiskluktande män? ja just det... pengarna. glömde. döh.

7/16/2008 1:04 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida