torsdag, januari 08, 2009

Det är fan inte så jävla lätt!

Jag eldade upp mig själv ännu lite mer sen efter det första inlägget om ätstörningar. Orkar inte redigera, hoppas det inte är så mycket stavfel.


----
En annan sak som gör mig skitförbannad, förutom trådsmala tecknade kvinnor på tomteaffischer dårå, är hur allt jävla hyckleri bara får passera okommenterat i mediabruset. En vanlig tidningsbilaga innehåller så många motsägelser att den får Gazakonflikten att kännas endimensionell. Det är bantningskurer, träningsscheman, mammatips, mammabantningstips, feel good-filmer och äckliga äckliga fläkresor till billighetsländer om vartannat. På ena sidan uppviglas du till att hata dig själv (du måste banta din jävla tjockisjävel!) och på den andra sidan, på samma uppslag!, får du en steg-för-steg-genomgång för att boka resa till Thailand och UNNA dig saker, för det är du värd. Typ mat! Kläder! Ny bikini! Köp köp köp!

KOM BORT FRÅN STRESSEN, HJÄLP DIG SJÄLV TILL BÄTTRE SJÄLVBILD GENOM ATT BLI VACKER, DU DUGER INTE SOM DU ÄR, STRESSA FÖR ATT BLI VACKER OCH SMAL FORTARE, DET ÄR ALDRIG FÖRSENT, DET ÄR FÖRSENT OM DU ÄR ÖVER 25, ÄLKA DIG HELA VÄGEN TILLS DU DÖR, INGEN KAN ÄLSKA EN DÖING ÖVER 25, FINN KÄRLEKEN, DU BLIR ÄLSKAD OM DU ÄR VACKER OCH SMAL, GE TILL DE FATTIGA, UNNA DIG SJÄLV EN JACCUZZI.

Alltså det är klart att jag inser det meningslösa över att uppröras över detta. Det hjälper väl inte? Om jag nu ser igenom det är det ju inga probs, right? Grejen är ju att jag inte ser igenom det. Det tär tär tär att bombarderas av detta varje dag. Det spelar ingen roll vad jag vet om jag dag ut och dag in matas med info om hur jag borde se ut, vad jag borde äta, dricka och konsumera, hur jag borde förhålla mig till min kropp, och andras. Ingen kan stå emot allt det där. Vi har hela jävla världen emot oss, fatta det! Fatta att det ändå finns kvinnor som lyckas leva utan att ha nervösa sammanbrott hela tiden och bara ägna all sin tid åt att nojja! Det är snarare det som är obgripligt, inte att det är så många tjejer som lider av ätstörningar.

Jävla skitvärld. Den är inte värd oss!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida