torsdag, januari 07, 2010

Don't think geek

Eff länkar till den här artikeln och också jag finner den intressant. Att vara geek och tjej samtidigt är ingenting lätterövrat och kanske särskilt inte om geekandet rör datavetenskap eller något annat traditionellt extremt manligt område. Dock, hur mycket jag än ställer mig bakom kampen att även kvinnor ska kunna kallas geeks och vår rätt till att röra oss genom de nördsfärer som hittills i huvudsak utgjorts av män ställer jag mig tveksam till att blanda ihop kampen för att få vara geek med kampen att få jobba med datavetenskap.

Jag tycker inte att jag måste vara en geek bara för att jag jobbar med det jag gör. Det är sant att det finns helt galet många datanördar på mitt jobb, och många som verkligen har som största intresse att programmera och pilla med operativsystem och bygga egen hårdvara även hemma. Jag? Inte en av dem. Jag gillar mitt jobb och att analysera problem, lösa dem, vara matematiskt stringent och metodisk. Jag vet emellertid många som gillar sina jobb men som för den sakens skull inte tycker om att syssla med samma saker på fritiden. Att kalla folk för geek bara för att de har ett visst yrke tror jag kan vara kontraproduktivt i jakten på tex fler kvinnliga datavetare. Istället för att känna sig upphöjda till geekstatus tror jag att många tjejer blir skrämda och matta av ett sådant epitet. Jag vill faktiskt kunna jobba med datavetenskap utan att behöva vara geekig jämt. Jag vill kunna se på mitt jobb som bara ett jobb, som jag utför därför att jag måste försörja mig och för att jag råkar ha en viss fallenhet för att vara analytisk. Jag vill inte behöva ta med mig min jobbpersonlighet hem om jag inte vill. På fritiden vill jag givetvis kunna prata om mitt jobb om jag känner för det, men jag vill inte behöva känna att jag gör ett sämre jobb än om jag hade älskat att programmera 24/7, om jag hade varit en full time geek.

Att lyckas värva fler kvinnor till manliga områden hänger, som artikeln är inne på, kanske inte bara ihop med att börja betrakta tjejer på samma sätt som manliga geeks och säga att det är helt okej att även tjejer gillar star wars, utan också på att börja betrakta män (och kvinnor) inom dessa områden på ett nytt sätt. Inte bara anpassa kvinnor till rådande manliga norm utan också rucka på synen på männens roll, och i och med det välkomna fler individer in i en annars svårforcerad värld.

9 kommentarer:

Blogger eff sa...

Det är enda yrkesgruppen jag kan komma på där någon alls ens tänker tanken att en bara kan vara duktig på yrket om en håller på med det 24/7. Där andelen som anser det vara så är så pass stor i alla fall (det finns ju idioter överallt, menar jag).

Jag tvivlar på att någon som legat på operationsbordet innan operationen tänkt "jag hoppas läkar'n håller på med kirurgi på fritiden också".

Sen kan man säkert ifrågasätta hur utbredd den här nidbilden av dataingenjören är inom skrået. Om den bilden inte är den härskande i det kollektiva medvetandet är det i och för sig mest av akademiskt intresse. Jag har förvisso inte jobbat på så jävla många ställen, men där jag är det utan tvekan en mycket liten minoritet som är stereotypgeeks.

Helt klart är ju att företag som ser den sneda könsfördelningen som ett problem har god anledning att motarbeta den här endimensionella geekframtoningen med ganska kraftiga ekonomiska medel. Jag tror även sociala medier kan vara till gagn för den saken. Ge kvinnor och ickegeeks och kanske nån geek också (alla ska med!) en symbolisk summa pengar och 5% av arbetstiden att blogga om sitt yrke.

Från branschen tycker jag tyvärr det är jävligt mycket snack om hur stort problemet är, men de föreslagna lösningarna är i allmänhet av den extremt trubbiga politiktypen. Det är också viktigt, så klart, men alldeles för långsamt för en bransch som skulle må jävligt bra av en bättre syn på de som jobbar i den. Och en mindre sjuk könsfördelning.

1/07/2010 7:02 em  
Blogger Christina sa...

eff, jag tror att nidbilden helt klart är en kombination av konstruktion av oförstående utomstående, men _också_ som du säger, något som upprätthålls av oss på insidan. det får en att känna sig speciell och extra allt liksom. jag är tyvärr osäker på om detta delvis självförhärligande förhållningssätt bidrar till att skapa bra vibbar så att fler tjejer vill jobba med oss. det är som sagt sjukt lätt att känna sig icke delaktig i nördcirkeln om man inte älskar att koda assembler i sängen.

jag tror vi måste släppa sargen? inse att vi inte är så hårda och speciella. jag tror att tex läkaryrket skulle tjäna på det också, riva ner några murar mellan oss och dem.

jag gillar din idé om att blogga för pengar från Företaget! skall ta upp detta med min chef =)

1/07/2010 8:21 em  
Anonymous e... sa...

..likes this

1/07/2010 10:50 em  
Blogger eff sa...

Jag mailade ut länken till cheferna på min avdelning. Är fan trött på att hålla käft.

1/08/2010 5:00 em  
Blogger Christina sa...

till artikeln?! fy fan vad bra gjort!!!

1/08/2010 5:04 em  
Anonymous Anonym sa...

jag stöter tyvärr på exakt den där inställningen på intervjuer hela tiden. om man inte är datahacker på sin fritid också så är man inte intressant att anställa... jag tror att branchen är trasig.

1/08/2010 9:18 em  
Anonymous Milla sa...

Du har en poäng och jag håller med. Fast samtidigt.. När jag som tjej började på min mkt nördiga utbildning på teknis så kände jag för första gången "hemma". För i alla andra miljöer fram tills dit hade det inte varit ok att vara tjej och geekig. Jag skulle för egen del, (och för mina medsystrar där ute) tycka det var väldigt tråkigt om den fristaden tvingades bort, i ett försök att få dit "den stora massan". De och deras normer dikterar ju villkoren mest överallt annars redan...

1/10/2010 10:57 em  
Blogger .m. sa...

anonym, ja, många branscher är trasiga.

Milla, varför måste det finnas en motsättning mellan att få vara geek på en utbildning och att inte _behöva_ vara all time geek på en arbetsplats? jag tycker inte att några ska tvingas bort men jag ifrågasätter varför inte ska kunna sitt arbete som vilket som helst utan att också ha det som intresse.

1/11/2010 9:22 fm  
Anonymous Milla sa...

Ingen, jag refererade mer till den länkade artikeln där det talades om neutrala vs. geekiga klassrum och hur de attraherade kvinnor.

Nu har jag kanske inte hamnat i den mest geekiga arbetsmiljön efter studierna trots allt men det som anonym berättar har jag inte riktigt heller upplevt. snarare tvärt om, man ska ha ett aktivt och uppstyrt fritid med minst 2 tidskrävande hobbies som golf eller segling.

1/11/2010 9:09 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida