fredag, december 03, 2010

Dag 9: min tro

Jag tror på att vi blir det vi uppfostras till. Jag tror inte att vi föds tabula rasa men jag tror att de flestas biologiska förutsättningar kan utvecklas till nästan vad som helst om vi tillåter det. Eller om vi inte förhindrar det. Jag tror att varje föräldrageneration får de barn den förtjänar. Jag tror på kraften i massan och massan i kraften, att vi kan tillsammans om vi vill. Jag tror att det är lättare att vilja om man har stöd. Jag tror på rätten att få bära vilka plagg vi vill och jag tror inte att vägen bort från kvinnoförtryck är att stifta lagar som tvingar kvinnor ur sina niqabs och sjalar. Stifta i så fall en lag som förbjuder människor att tvinga andra att bära vissa plagg. Jag tror att även detta skulle vara en mycket svår lag att omsätta i praktiken. Jag tror att vi ofta glömmer att våra västerländska stilettklackar, ögonskuggor, hudförstörande underlagskrämer och lufttäta nylonstrumpbyxor som ger oss svamp är en annan sorts niqab, bara mer tilltalande för västerländska män. Jag tror på att gräva där man står. Jag tror också på att välja sina slag eftersom det är uttröttande att utkämpa dem alla. Jag tror på en vikten av god dokumentation för att skapa underhållningsbar kod och jag tror att världen skulle må mycket bättre om fler hade kontroll över sin egen teknik, tid och arbete. Jag tror på FLOSS och jag tror ganska ofta på mig själv. Jag tror att jag hade varit en outhärdlig människa om jag slutade dricka kaffe.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida