Röra sig framåt eller gå runt i en cirkel
Okej, jag tror att vi måste slakta en myt, nämligen den om att “all diskussion leder framåt” och att diskussionen måste föras av alla, alltid och oavsett. Det är en bedräglig myt. Det verkar fint och bra att prata om det, och tron att diskussion i sig ska leda till bildning och förståelse är stark. I skolan fick jag tex lära mig att utantillkunskap var fult och omodernt medan riktig djupkunskap kan uppnås genom åsiktsutbyte och debatt. Jag håller på många sätt med men för att en diskussion ska vara givande kräver den också en del av sina deltagare. Det finns en god poäng med att traggla algebra och lära sig vissa knep utantill innan man går in på fourieranalysen.
Så här: tänk att du
sitter på ett intressant seminarium om kvantfysik. Ni
ska diskutera higgsbosonen. De som pratar är initierade och utbildade
fysiker. Plötsligt räcker en snorig uppenbarelse längst bak i
klassrummet upp handen, får ordet och inleder på följande sätt
”Ja detta är egentligen ingen fråga, men om vi utgår ifrån att
atomen är universums minsta beståndsdel och att den är oklyvbar
och blablabla....”. 1) En förutsättning för att ni öht befinner
er i det där klassrummet och diskuterar är att alla delar en
uppdaterad förförståelse om att mindre element än atomen finns då
det faktiskt har bevisats. 2) Också de gamla grekerna spekulerade i
atomens odelbarhet och det var fel redan då. Sedan dess har man gått vidare. Men. Eftersom fysiker blir
illa till mods när någon vill sätta rumtiden ur spel uppstår
givetvis diskussion om materiens väsen och resten av dagens semarium
går åt till att fastslå att det nog kanske eventuellt faktiskt
trots allt finns både elektroner, fotoner och bosoner ändå, men
själva higgspartikeln hinns tyvärr inte med innan alla måste gå
och hem och laga middag. Vid dagens slut kan alltså ingen mer
om det som semiariet skulle ha handlat om.
Ok, moving on. Tänk nu att klassrummet är
samhället, och att samtalet är allt; tv, radio, sociala forum,
tjatter i vardagsrum etc etc. Tänk också att väldigt många som
pratar istället är outbildade i diskussionsämnet och att ämnet är
genusvetenskap. Gång på gång på gång hijackas den initierade
debatten av de snoriga personerna längst bak i klassrummet som under
förevändningen att alla måste få vara med och prata uppehåller
diskussionen vid banaliteter. Meanwhile i patriarkatet: kvinnor är
fortsatt mer våldutsatta i hemmet, tjänar anskrämligt med pengar,
stoppas vid Europas gränser, sliter ut sina ryggar i vården, har
mindre reell makt än män, syns inte i radio/tv/bolagsstyrelser, mår
psykiskt dåligt och behandlas generellt som mindre värda människor.
Det feminina nedvärderas och det maskulina uppvärderas, vilket får
till följd att män som anses feminina åker på däng och kvinnor
som inte anses leva upp till kvinnoidealet åker på däng. Bland
annat. Under tiden har sjuttio ingenjörer, ett gäng
fritidsfiskare och en LO-aktiv utan genuspoäng ägnat otal antal
timmar på Facebook åt att diskutera varför det ligger i den
kvinnliga naturen att vilja ta mest hand om barna (ledtråd: it
doesn’t). Hur kom vi framåt av detta nu igen?
Alltså jag säger inte att man inte ska diskutera.
Jag säger inte heller att de flesta som vill diskutera är dåliga
människor som vill ont. Jag ifrågasätter dock varför man vill
diskutera ämnen inom vilka man saknar grundläggande kunskaper. Är det en
sann vilja att bidra, ”föra något framåt”, eller är det en
egoistisk handling för att scora några till synes lätta poäng?
Och i så fall, kastar sig samma personer lika lättvindigt in i avancerade resonemang om klassiskt latin, bara "för att det är kul att diskutera"? Det den gör som inte respekterar ämnet är heller inte bara att
halta diskussionen i sig, utan man riskerar även att säga saker som
i förlängningen kan vara skadliga. Tex som i rapporteringen kring
partnervåld nyligen, där några glada ledarskribenter triumferande
hävdade att ny forskning visade att män utsätts för lika mycket
våld av kvinnor som tvärtom. Forskarna själva dementerade
förtvivlat denna misstolkning av sina egna resultat men då var
lögnen redan spridd.
Det finns heller inget annat ämne som
ringaktas så systematiskt som genusvetenskap. Om du minns vad jag
skrev här ovanför så beror det bla på att den kodas som feminin, som
en isolerad vetenskap för kvinnor (ledtråd, it’s not), och
eftersom det feminina nedvärderas tror plötsligt många att kunskap
om genus inte är riktig kunskap. Jag vet inte hur man då definierar
kunskap men oavsett håller inte den inneboende logiken: man kan
faktiskt inte både samtidigt tycka att det a) är väldigt viktigt att vara
med och diskutera och b) tycka att det man diskuterar inte baseras på
ett riktigt kunskapsområde. Någonstans undrar jag igen vad ens motiv
till att kasta sig in i debatten egentligen är. Är det med verklig omsorg för
jämställdheten eller är det bara ett egocentrerat sätt att uppta
plats och dränka de röster som bättre borde höras?
Så, om du vill vara med och diskutera genus är det
första du ska göra att lyssna. Precis som alla normala människor
hade uppfört sig innan de gav sig in i en diskussion om fysik. Annars är det tyvärr lätt hänt att du inleder din
framåtsträvande bana med bara ytterligare ett misogynt inlägg,
eftersom det finns många fallgropar. Om du på riktigt vill bidra
till jämställdhetsutvecklingen är det bästa och samhällsmässigt effektivaste du kan göra att lyssna in, läsa på och chilla med
att posta länkar till populärvetenskapligt återgiven sk
genusforskning som går ut på att kvinnors ögon är
förprogrammerade att dras till färgen rosa. Vi har så mycket
viktigare saker att ta tag i och en enorm del av det feministiska
samtalet handlar om att fokusera på det som är viktigt, eftersom alla dessa röster som hörs ofta överröstar de svagaste och mest angelägna. Att läsa
på innebär för övrigt att man lånar en bok, lyssnar på ett
panelsamtal eller läser en blogg och inte att man pokar sin Engagerade Vän och ber henne utbilda en. Hon har nämligen mycket
viktigare saker att göra för att bekämpa patriarkatet än att
supplya n00bs med länkar som de lätt kan hitta själva bara de är
beredda att lägga mer än tio sekunder av sitt liv på att leta. För vi utgick väl ändå från att syftet var att "komma framåt" och
att "framåt" är ett mer jämlikt samhälle och att det var därför
du ville vara med och diskutera från första början? Du hade goda
intentioner, no? För quite frankly, vad tror du är mest
tidseffektivt: att sprida kunskap på tjejjouren eller att försöka
diskutera med någon som inte ens tycker att ämnet är värt att
kallas kunskap? Ibland är det mest feministiska en kan göra att hålla tyst och iaktta ett tag.
1 kommentarer:
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida