onsdag, mars 27, 2013

Vi kan inte välja rådande världsordning men vi kan påverka den

All den här jävla "välj peppen" som florerar. Senast i dag, i den folkpartistiske statssekreterarens text i DN. Vet ni, det går inte att tänka sig till förändring på strukturella problem. Jag antar att problemet är att Selimovic inte ens ser rasism, kvinnoförtryck och annan diskriminering som strukturella felaktigheter, och då finns det ju mycket lite man kan göra åt dem. Om människor, i så fall utan kontext, beter sig som as mot varandra återstår individuell uppfostran (hur?) eller att acceptera status quo. Människor är as, punkt. Det finns ingen strukturell diskriminering, individer handlar enskilt och det är bara att acceptera. Selimovic tycker att det man som enskild individ kan göra är att välja att se på dem som diskriminerar på ett annat sätt, och det sättet ska vara... förlåtande. Hur de som diskriminerar ska se på dem de misshandlar (fysiskt/psykiskt) framgår inte. De är alla enskilda rötägg och deras handlingar bottnar inte i en struktur. Jag säger att det är precis tvärtom. Genom att erkänna strukturen, genom att inse att ingen agerar utan input från sin omvärld, går det att vara förlåtande. Jag kan förlåta en enskild kvinnohatare, borsta den idiotens handlingar av mig, genom att erkänna att hen inte enbart är ensamt skyldig. Eftersom hen är född in i och levt sitt liv med och genom andra människor som delar en rasistisk/androcentrisk världsordning kan jag möjligtvis förlåta den enskilda idiotens förtryck av mig. Jag kan närma mig ett förlåtande därför att jag inser att jag själv till en viss grad delar hens tankar och även om jag låter bli att agera på dem kan se var de kommer ifrån. I Selimovic värld måste jag förlåta en idiot som helt utan anledning ger sig på människor som inte ser ut som hen. Det kan jag aldrig acceptera.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida