lördag, september 04, 2010

Barbie går på bröllop

Igår satt jag och Mo på Petsounds, som vi alltid gör om vi ses efter jobbet. Senare kom David. Vi pratade om livsviktigheter och irritationsmoment, det första tex öl och det senare tex helvita badrumsgolv som inte för en sekund döljer skiten som direkt efter dammsugning hamnar där på igen. Helt seriöst har jag fått hårnoja sen vi flyttade in i vår nya lägenhet. Ser jag en liten jävel plockar jag upp den med fingrarna och spolar ner den i toan. Män med mycket kroppshår är en förbannelse i kombination med osmarta helvita badrumsgolv. Vem kaklar så? Hela den här lägenheten var iofs ett under av opraktiskhet innan vi flyttade in.

Nåväl. Det var inte det jag skulle säga.

Minns ni Barbiespelet? Eller det kanske finns flera, men jag hade ett när jag var liten som gick ut på att man skulle göra i ordning Barbie innan hon skulle på fest. Den som först genomfört alla steg i proceduren Barbie måste genomgå för att bli festfin vann. Tex var det första steget att duscha och tvätta håret, och på det kortet var det en bild på en naken Barbie i ett badkar (som lämpligtvis skymde bröst och kön) som hade fullt med schampolödder i håret. Steg två var typ att föna håret och locka det, steg tre att sminka sig (Barbie), steg fyra att välja kläder och smycken och sen fanns det fler grejer. Man skulle gå igenom tio steg minns jag. Jag misstänker att utpräglat vuxna steg som dessutom är lite osexiga, som tex att raka benen, inte förekom, men jag tyckte ändå att spelet var en magisk inblick i vuxenvärlden och jag ville självklart vara som Barbie. Jag spelade med Linda och min syster och mina tjejkompisar, men när jag lekte med Emil spände vi fast brädlappar på fötterna och lekte att vi åkte skidor i vardagsrummet, för han ville inte spela tjejspel.

Idag ska jag på bröllop. Igen. Det sjätte (...?) den här sommaren om jag inte räknat fel. Proceduren jag går igenom innan större fester liknar väldigt mycket de tio stegen i Barbiespelet. Jag lockar inte håret och jag har bara två klänningar att välja mellan så den proceduren blir kort, men ändå. Barbie lärde mig how to become a woman liksom. Jag har bara kortat ner tiden lite eftersom jag sällan har fyra timmar till hands att fixa till mig på. Nu ska jag sätta igång. Naglarna först.

2 kommentarer:

Anonymous Lisa sa...

Haha, här ramlade jag in och blev helt nostalgisk, och lite förskräckt över vad det var man lekte med som barn. Min kompis hade en annan variant (eller det var väl hennes mammas från början, det var väldigt 50/60-tal) där diverse grejer skulle bockas av innan man/Barbie vann och blev "balens drottning". Nu kommer jag bara ihåg balklänning och pojkvän, blir nyfiken på vad resten var.

9/11/2010 10:22 em  
Anonymous Lisa sa...

Är visst inte ensam om min nostalgi:

http://www.gylf.se/blog/index.php?blog=11&title=hopp_for_generationen&more=1&c=1&tb=1&pb=1

Ähum, jag som skulle jobba alternativt sova.

9/11/2010 10:41 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida