söndag, januari 23, 2011

Varning, spya

Jag trodde att det skulle bli en fantastiskt söndag men nu är jag bara upprörd i alla fall. Vi ska ju som sagt gifta oss i mars och har undanbett oss alla former av presenter. Min släkt tycks ha gruvligt svårt att acceptera detta. I inbjudan skrev vi att vi ser närvaro som det allra bästa de kan ge oss och undanbad oss även alla fåniga bröllopslekar och grejer som vi inte vill ha. Vi vill bara ha en fest, punkt. Vi har inte ens bjudit in till bröllopsfest utan bara fest, kort och gott. Men lik förbannat kan de inte acceptera att vi inte vill ha prylar utan propsar på att få ge oss något. Det i sig är ju inte värsta problemet, men det som gör mig så upprörd är folks totala jävla oförmåga att acceptera även sånt de inte förstår. Okej, de begriper inte vårt önskemål, men det är ju inte så att det skadar dem att komma med bara en bukett blommor på en fest? Det är liksom inte som att vi bett dem konvertera till en annan religion god damn. Aber nein. Nu plötsligt handlar det om att VI är oartiga och ofina som avsäger oss gåvor. Det är OSS det är fel på. Att vi faktiskt önskar ha en fest på våra villkor är tydligen helt irrelevant utan nu ska det kompromissas. Kontentan är nu att det blir en jävla skandal om vi fortsätter att tacka nej till presenter och de tvingar oss till ett beteende vi inte vill, bara för att undvika konfrontation. Hur kul blir vår kväll annars liksom, om hela släkten tycker att jag är dum i huvudet? Varför ska det vara så himla svårt att inte hålla sig till varenda norm som finns? Vad hade hänt om jag ville gifta mig med en tjej? Jag är helt med på att man många gånger i livet måste kompromissa av sociala skäl och att det här säkert är en generationsfråga, men jag hade aldrig, ALDRIG, insisterat på att få truga på någon annan normer på deras eget jävla bröllop. Är således uppgiven och less och arg för att folk är så förbenat trångsynta och känner för att ställa in hela skiten och fly till Hawaii istället.

11 kommentarer:

Blogger egoistiska egon sa...

Okej, inte alls samma sak men: vi sa att julklappar var strängt förbjudet denna jul eftersom vi var bortresta. Vi påpekade detta kanske 10 ggr. Tror du inte att vi ändå fick pengar i kuvert, pengar insatta på konto, presentkort och pengar skickade via post? Jag blev sjukt irriterad, och då var det ändå bara julklappar. Skulle bli vansinnig om jag var i din sits.

1/23/2011 2:11 em  
Anonymous Underlandet sa...

Åh, vilken ångest. Det där är min största mardröm inför vårt bröllop i juli. Vafan, liksom. Hur svårt är det att låta den som gifter sig (och betalar kalaset?) bestämma?

Min svärmor propsar på att vi ska ha klädkod på inbjudan! No, thanks.

1/23/2011 2:13 em  
Blogger Chris sa...

egon, amen å, man blir ju galen! och grejen med presenter är ju också att man liksom tvingas bli arg när man FÅR nåt, vilket känns så jävla orättvist. gud vad jag svär, men jag är verkligen på dåligt humör. det känns jättepolitiskt för mig. tack för att du berättade detta, ändå skönt att veta att man inte är ensam.

underlandet, alltså for the love of god, klädkod?! när ni själva inte vill? jag känner hur jag får utslag på kroppen medan jag skriver nu. vad är det med folk!

1/23/2011 2:22 em  
Anonymous Elise sa...

Å vi hade precis samma problem!! VI HAR INTE PLATS sa vi om och om igen, men nej nej, accepteras inte! Det är som om ett bröllop ska vara på ett speciellt sätt och variationer går inte att genomföra. Allt är hugget i sten!! Men stå på er, det är ert bröllop och ni som kommer komma ihåg det mest och man vill gärna vara nöjd med sin (bröllops)fest!
F.ö har orkidén vi fick av er i princip stått i blom sen vi fick den, andra omgången nu och är väldigt fin =)

1/23/2011 2:27 em  
Anonymous Underlandet sa...

Ja... som tur är har inte svärmor så mycket att säga till om, de bidrar dessutom inte med några pengar, så då har de ju faktiskt inget att komma med. Så vi säger mest "tack, men nej tack" när hon kommer med sina galna förslag.

Men stå på er!

1/23/2011 2:28 em  
Blogger Chris sa...

tack igen för pepp. ni är underbara.

1/23/2011 2:41 em  
Blogger Anna-Karin sa...

Ååååh!! Förstår verkligen frustrationen. Bröllopet ska ju va brudparets speciella dag och gästerna ska hjälpa till allt de kan för att göra den till det. Fattar väl vem som helst som har ens lite etiketts-beteende. Men som du skriver, det verkar ju som om bröllop har rutiner skriva i sten. Det kanske kom en tredje stentavla med Moses när han gick ner från berget?

Men jag tänker, kan du inte be dem skänka pengar till nån välgörenhet. Låssas att det skulle göra er väldigt glad. Kanske inte behöver låssas? Eller är det mest principen att ni inte ska få bestämma som irriterar?

Jag har också samma problem med julklapparna som Egon. Hos oss tog det ett riktigt familjegräl innan jag slapp julklapparna. Känns riktigt tråkigt, men jag blev så irriterad.

1/23/2011 2:43 em  
Anonymous christina sa...

kaaja, det är en bra idé med välgörenhet. jag har funderat på det också en tror tyvärr att det skulle resultera i samma oförstående. "men vi vill ge ER nåt", liksom. kan dock vara värt att prova så tack för tipset!

1/23/2011 2:46 em  
Anonymous Julia sa...

Å, kram.

(Om de verkligen envisas går typ allt att sälja och skänka bort, och jag tycker inte du ska ha alls dåligt samvete om du gör det när du/ni varit sjukt tydliga.)

1/23/2011 4:40 em  
Blogger eff sa...

Fyfan, det låter ju tväridiotiskt.

Om det nu skulle vara så att ni ändå får massa skit ni inte vill ha, så håller jag med Julia: sälj allt. Och skänk pengarna till en välgörenhet ni gillar.

Väldigt respektlöst agerande. Jag skulle gilla väldigt mycket om ni bad alla skita ner sig och åkte bort och gifte er, men det kanske inte riktigt skulle bli bättre stämning av det. Plus att ni inte får ha det trevligt med alla som inte är dumma i huvudet (vilket jag hoppas är de flesta).

1/23/2011 5:19 em  
Blogger kai sa...

Man kanske kan tänka så här:
Vad synd det är om de här människorna som har så lite självkänsla att de tror att de måste ta med sig nåt dyrt som är värt nåt till skillnad från dem själva. De kanske behöver få kramar och uppmuntran oftare eller nåt.

1/23/2011 8:14 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida