söndag, april 17, 2011

När kuken har råkat växa in i huvudet och idioti därför förväxlas med moral

Dessa moralfilosofiska män tycker att det är dags att vi reviderar abortlagstiftningen så att den bättre går ihop "en ny moralfilosofisk syn på kommande generationers intressen". Jag tycker att vi borde revidera dessa moralfilosofiska män så att de bättre går ihop med ett modernt humanistiskt synsätt på vad som borde vara varje kvinnas alldeles egna rätt. Med andra ord tycker jag att de bäst skulle deporteras till en avlägsen het ö där de kunde sitta och tjura i sina skägg.

Varför:

1) De vill ta bort den skarpa gränsen på 18 veckor och istället införa en gråzon (deras egna ord) för när en abort ska tillåtas. Det ska tydligen innebära att sjukvården inte behöver tillhandahålla abortvård men att man ska kunna betala för det om man först får godkänt av en läkare. Gu va myzigt! Jag ser verkligen fram emot att godtyckligt bedömas av en konservativ idiot som tar sig rätten att besluta att jag måste föda fostret eller att jag har rätt att abortera det, och sen kunna abortera det om jag har råd. Hurra! Tur att vi har utbildat fölk som får skriva i tidningarna! Illegala strumpstickeaborter blir hett igen, som vi har saknat dem.

2) De tycker att man kan dra paralleller mellan klimatfrågan och aborträtten, dvs man gör jämförelsen att eftersom vi idag strävar efter att bevara jorden åt våra efterlevande borde vi också ta ett moraliskt ansvar för att det över huvud taget föds efterlevare. livsdugliga foster får därför ej aborteras. Beslutet om detta ska fattas av MÄN men genomföras av KVINNOR. Angående detta finner jag det förbluffande att jag, en människa i tydligt moraliskt förfall, hittar minst tre intressanta motargument av icke förringbar karaktär. 1) Vi går mot en överbefolkning. Det borde alltså snarare ligga i våra efterlevares intressen att vi inte föder så jävla många ungar, så att de som faktiskt föds får nåt att käka. 2) Jorden befolkas faktiskt av fler arter än människan. Om vi nu mot all förmodan utrotar oss själva pga massaborthysteri (ni vet den som hotar kring hörnet eftersom det är så QL att göra abort och allt kvinnor vill är att blöda ut foster dagarna i ända) så finns det alltså sälar, fåglar, kor och insekter kvar som säkert skulle ha det jävligt mycket bättre utan oss. 3) Andra människors barn är annars en god anledning till att hålla jorden frisk.

3) Det är ju dessutom inte troligt att detta med självutrotning pga abort är ett sannolikt scenario. Finns det fö forskning på om det föds väldigt mycket färre barn med aborträtt än utan? Idag finns det ju preventivmedel jfr 100 år sen tänker jag. Är det orimligt att tänka sig att det inte föds så mycket färre barn men att de som föds föds vid lämpligare tillfällen i människors liv? Det skulle i så fall innebära att man genom aborträtten främjar framtida generationers möjlighet till ett bra liv, om de föds under gynnade förutsättningar. Aborträtten leder i så fall inte till färre människoliv utan bara en förskjutning i tid för när de lever.

4) Den här moralen som ni verkar hålla högt killar. Ni är ta mig fan ute och cyklar. Varför i hela friden skulle det vara omoraliskt map framtidens befolkning om jag inte vill föda ett foster om jag råkat bli gravid? I så fall, här är lite moral för er som ni själva kan påverka: a) bilsamhället. Många män kör bil och kör ihjäl människor som potentiellt sett kunde ha varit gravida. Förbjud bilen. b) Alkohol. Många män blir så fulla på krogen att de inte får upp den. Inget knull, inga barn. Förbjud alkohol. c) Många män luktar illa och är fula. Se b) och förbjud fula män. d) Det finns människor som inte vill ha barn. Visst är det omoraliskt! Lagstifta därför genast om att alla måste ha minst två. Två små köttätare tycker jag, som kör massa bil och konsumerar massa skit. Etc.

(Fulknep ja, men seriöst, det var ni som började. Idioter.)


Editerat:

En annan nöt att knäcka för schmoralfilosofins schmästare är också varför det skulle vara problematiskt att låta kvinnor helt bestämma över fostret, men att det tydligen INTE är problematiskt att män (de själva alltså) vill bestämma över BÅDE kvinnor och foster. Jag tycker sett ur detta perspektiv att det är ytterst tveksamt om män borde tillåtas fatta beslut i abortfrågan öht och undrar om dessa två töntar inte redan fallit på eget logiskt grepp i och med detta. Tänk att det ska till en vanlig svennebananingenjör för att reda ut moralfilosofins dilemman. De borde verkligen inte ha lön from nu.

29 kommentarer:

Blogger BS sa...

Heja! Jag håller fullständigt med. Blev lika förbannad och hoppas att jag inte via skatten betalar dessa gubbars lön! Varför ser män aldrig det praktiska som följer av att fullfölja en graviditet? Att i minst 18 år ge kärlek. omsorg, mat och boende till ett barn. Om nu inte kvinnan anser sig kunna ta det ansvaret, vem gör det då? Och som sagt var är männen i allt detta? De grabbar, snubbar och gubbar som sprider sina spermier utan att tänka sig för. Och som du också skriver, vi bör helst bli färre om kommande generationer ska ha minsta chans att överleva på den här jorden.

4/17/2011 11:44 fm  
Blogger hanna sa...

Aa, en vettig människa. Tack!

4/17/2011 12:31 em  
Blogger Christina sa...

birgitta och hanna, tack!

4/17/2011 1:00 em  
Blogger Martin Björnsson sa...

Fantastiskt både tänkt och skrivet. Tack!

4/17/2011 5:11 em  
Anonymous medelklassneuros sa...

Välskrivna argument och bra inlägg, men ni borde kanske skippa det generella manshatet, även om det är riktat mot några få indivier.

4/17/2011 5:57 em  
Anonymous K sa...

Hur kan ett manshat vara generellt om det är riktat mot ett fåtal individer? Då är det ju per definition inte generellt.

4/17/2011 7:48 em  
Anonymous K sa...

Ska kanske tillägga att jag också tycker att generellt manshat är en dålig idé. Att kritisera dessa båda herrar och deras snurriga resonemang tycker jag emellertid är mer än befogat.

4/17/2011 7:51 em  
Blogger Christina sa...

Martin och K, tack!

Medelklassneuros, jag får hänvisa till K:s svar och tacka för att du niar mig.

4/17/2011 11:17 em  
Anonymous Petter sa...

Kan bara instämma med dig Annika. Hur kan DN publicera sådan här dynga när det inte ens är första april?

4/18/2011 9:03 fm  
Anonymous Frida sa...

Min huvudinvändning är snarast vad ett sådant resonemang leder till. Om man accepterar "moraliska gråzoner" - hur gör vi då med landets fångar?

Tänk er att en dömd mördare, låt oss säga en som har en psykologisk störning och kommer att döda igen, blir sjuk. Sjuk i något potentiellt dödligt men som går att fixa relativt enkelt med antibiotika/en transplantation etc. Vad är då lämpligast?
Accepterar vi gråzoner skulle vi med filosofernas resonemang säga att nej, där är det inte i samhällets intresse att bota, utan där får personen själv gå in och betala om det ska vara så.

Inte ett samhälle jag vill leva i.

Fö håller jag helt med om att män ska akta sig riktigt noga innan de ger sig in i abortdebatter. Det är en känslig fråga, men att tvinga på en kvinna en graviditet är inte direkt något som man har rätt till...

4/18/2011 11:07 fm  
Anonymous Anonym sa...

Haha! Jag älskar din överskrift! :D

4/18/2011 1:04 em  
Anonymous Kaia sa...

Hurra! Bra inlägg. Gillar särskilt "sitta och tjura i sina skägg"-biten.

4/18/2011 8:49 em  
Blogger Christina sa...

Tack alla =)

4/18/2011 8:57 em  
Blogger S sa...

Jag älskar rubriken. Och resten av texten. Du är klok.

4/18/2011 9:24 em  
Anonymous Jennie sa...

Hej,
förstår att det var fler än jag som satte kaffet i vrångstrupen när man åt frukost i söndags och läste DN-debatt. Det finns folk till allt!

4/18/2011 10:02 em  
Anonymous medelklassneuros sa...

din blogpost är riktad mot de herrarna som skrev en artikel i dn.

men hela inlägget stinker av manshat och jämförelser där de som skriver detta till mångt och mycket utpekas som stereotypa män, istället för vilka åsikter de bär på eller vilken slutledningsförmåga och hur förvirrad den är.

det ger en lite sur eftersmak på inlägget.

4/19/2011 8:46 fm  
Anonymous christina sa...

hej medelklassneuros,

vad tråkigt att du tycker att hela inlägget stinker av manshat. hårda ord. jag skrev annars ut i klartext att den består av fulknep och att det var poängen.

4/19/2011 8:58 fm  
Anonymous Anonym sa...

Synd att allt förvirrat tyckande helt döljer det faktum att abort dödar ett ofött barn.

Bertil

4/19/2011 9:24 fm  
Anonymous christina sa...

Anonym, synd att allt din förvirring hindrar dig från att se att det annars skulle döda levande kvinnor.

4/19/2011 9:33 fm  
Anonymous Maria sa...

Anonym: Man tar bort ett embryo. Inte en unge. Man skulle kunna se det som att man helt enkelt inte ställer upp på att föda upp ungen och säger åt den att klara sig på egen hand. Sedan att den varken har lungor, hjärna eller något annat som skulle behövas för att räknas som mänskligt och dessutom skulle dö på kuppen är väl embryots fel, då.

4/19/2011 8:37 em  
Anonymous auuus sa...

Jättebra skrivet! Väldigt intressant och ett bra svar till de där pundhuvudena :)

5/05/2011 6:01 em  
Anonymous Anonym sa...

Jag har iofs ingen aning om vad som står i den debattartikel du hänvisar till, men jag tycker trots att jag är en ung kvinna ändå att abortlagstiftningen borde skärpas.

Jag är otroligt för att vi har rätten till abort och tycker självfallet inte att man ska betala för ingreppet, eller först behöva godkännas av en religiös rådgivare som det kan vara i Tyskland tex, men trots det tycker jag att det är fel att vår abortlagstiftning är så mycket liberalare än resten av Europas. Även om misstag kan ske, tycker jag inte att det finns någon anledning att ha en abortlagstiftning som tillåter fri abort till vecka arton när en hel del barn räddats i vecka 21. Den moderna tekniken och medicinska utvecklingen har kommit för långt för att 18/22- gränsen, för mig, ska kunna kännas acceptabel.

Är det en totalt ofeministisk åsikt, eller är den etiskt försvarsbar?

5/05/2011 6:23 em  
Anonymous Rasmus sa...

c) Många män luktar illa och är fula

5/05/2011 7:24 em  
Anonymous Anonym sa...

c) Många män luktar illa och är fula
haha, skulle det va :c

5/05/2011 7:25 em  
Anonymous christina sa...

Anonym ett,

Jag skiter uppriktigt sagt i om det är en feministisk åsikt eller inte, jag tycker att det vore idioti att inskärpa abortlagen. Kvinnans kropp är kvinnans kropp. Vecka 18 är inte vecka 21. Det är tre veckor mellan 18 och 21, om du kände att du inte kunde räkna ut det. Vad har andra länders abortlagar för relevans för svenska? Ska vi sträva efter nån slags lika dumhet över hela världen? I USA är dödsstraff tillåtet. Borde vi införa det i Sverige igen då eller? Försök tänka bättre.

5/05/2011 9:31 em  
Anonymous Anonym sa...

Hej! Jag vet att jag är sent ute i debatten här i kommentar-fältet på din blogg, men det är inte den jag är här för.
Jag ville bara säga att efter att ha läst din text kan jag dra en, för mig viktig slutsats:
Du är en fin och bra person och förtjänar frukost på sängen.
Du driver en bra debatt, sluta aldrig, och tack!
//J

5/11/2011 9:16 fm  
Anonymous Joe sa...

Först applåder till dig!

En sak jag insåg som faktiskt är sjukt banbrytande och ickemainstream för att komma från dessa gubbslem, är att de i sitt resonemang kring att abort skulle utrota hela mänskligheten (yeah, sure bacon) antar att kvinnor INTE vill ha barn. (annars brukar abortmotståndare gärna tro det, att när ungen väl är utklämd kommer alla kvinnor oavsett omständigheter transformeras till ömma kärleksfulla mödrar, horan blir madonna). I deras artikel verkar kvinnor framstå som högst motvilliga bäbisfabriker, boskap som måste knytas upp och insemineras för några barn ska bli gjorda, för kapitalistiska intressen.
Artikeln är ju intressant, den visar liksom på en helt ny vinkel av inkompetens och idioti.

5/11/2011 11:13 fm  
Anonymous christina sa...

J, tack så mycket!

Joe, jag håller med. Tack kommentaren!

5/11/2011 3:11 em  
Blogger northofsweden sa...

Jag läser inte DN och kommer sent inhoppande, via en länk från Joe. Tendensen i förslagen är rena rama mörkret, anser jag. Kolla den här länken: https://www.flashback.org/t285997 som har några år på nacken men fortfarande är både läs- och tänkvärd.

5/12/2011 6:51 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida