Motsatser som inte finns, känslor som bara finns
Jag hade inte tänkt skriva mer om detta för att skona mitt hjärta men Ann Heberleins text i dag på DN Kultur gör mig mest
ledsen. Den tar en värdefull diskussion, som syftar till att bredda vad
som är och känns socialt tillåtet, och mosar den. Antologin "Ingens
Mamma" tar upp ett ämne som lyst med sin frånvaro
i medieflödet och skapar en diskussion kring ett område som för många
(kanske främst kvinnor) känns tabubelagt. Skribenterna utgår från sig
själva och argumenterar och förklarar sina känslor och sitt så kallade
val kring att inte skaffa barn. Det är verkligen
ingen stridsskrift för att få andra kvinnor att låta bli och ingen av
skribenterna pläderar för att deras val bottnar i en vilja ”att slåss på
männens arenor”, som Heberlein uttrycker det.
Författarna förväntade sig uppenbarligen starka
reaktioner, hat, fördömande och ilska: Påståendet att det är något
oerhört provocerande med att vara kvinna och välja bort barn upprepas
likt ett mantra i texterna. Josefine Adolfsson,
redaktör för antologin, säger i en intervju i Sydsvenskan att det var
svårt att få skribenter som ville medverka och berätta om sin frivilliga
barnlöshet. De var, säger hon, rädda för omgivningens reaktioner, för
hat och trakasserier.
Jag tycker att Heberlein förringar och nedvärderar
de känslor som antologin beskriver och nästan gottar sig åt att texterna
inte har bemötts med mer hat. Jag skulle snarare tro att det varma
mottagandet beror på att många faktiskt hade
längtat efter den här diskussionen, att känna att taket lyftes en
aning. Jag har också mycket svårt att tro att de kvinnor som inte ville
medverka inte baserar sitt val på saker de upplevt. Heberlein borde
också veta att en stor del av att inte tillhöra en
normgrupp är rädslan för vad som kan hända, hur man kan
bli bemött. De flesta män är inte våldtäktsmän och rädslan att gå hem
ensam genom parken som kvinna är kanske inte matematiskt rationell, men
det är en del av problematiken att ha inkorporerat
rädslan. Detta är basics folks. Att slippa tänka på avvikandet är att
ha ett privilegie.
Författarna till "Ingens mamma" beskriver sig
själva och beskrivs som just rationella: de är självständiga, fria,
radikala, modiga och normbrytande. Föredömliga på alla sätt och vis
alltså, i en tid som hyllar oberoende och individualism,
att satsa på sig själv och sina egna små projekt. Att ta hand om det
lilla livet, det sårbara och växande står inte högt i kurs i ett sådant
samhällsklimat. Att välja bort barn är naturligtvis praktiskt. Varför
ödsla tid på att vara hemma med kräksjuka barn
eller trösta ledsna tonåringar när man kan resa och skriva böcker i
stället?
För det första: Att kalla det ”val” är knepigt. Det
är oftast, men inte alltid, ett val att agera på sina känslor, men att
kalla känslor i sig ”val” är helt enkelt inte hederligt. Jag har inte
valt att inte vilja ha barn. Jag har tvärtom
försökt förmå mig själv att känna annorlunda, för att få passa in,
kunna uppfylla tydliga önskemål från min omgivning och inte gå emot
normen. Men man får inte välja känslor, så mitt enda alternativ i
sammanhanget är att stå emot pressen som följer av valet
att agera på mina känslor. Heberlein säger sig tycka att många av
bidragen är intressanta, men gör sen som så många andra och härleder
beslutet om att inte skaffa barn till egoism, just som om det var ett
svalt kalkylerat val. Jag förstår inte hur man kan
läsa antologin så. Jag förstår heller inte hur man inte kan anse att barnskaffande "inte står högt i kurs" när det de facto anses vara egoistiskt, märkligt och avvikande att inte skaffa barn.
För det andra: Heberlein ställer upp ett
motsatsförhållande som verkar gå ut på att föräldrars agerandet på sina
känslor är modigare än barnfrias agerande på sina känslor. Jag tänker
att hon tänker sig att ovilja till barn är, som jag skrivit
förut, en avsaknad av viljan till barn, när det i själva verket rör sig
om parallella snarare än motsatskänslor. Jag förstår verkligen att att
bli förälder kan kännas som det modigaste och läskigaste man någonsin
gjort, och på samma sätt (eller kanske ett
annat sätt) är mitt val att stå fast vid mina känslor att inte skaffa
barn det dominerande beslutet i mitt liv just nu och det skrämmer
verkligen livet ur mig. För ja, det krävs faktiskt mod att gå emot en
norm, även om jag får som jag vill (även
föräldrar har ju fått som de vill). Jag får nämligen inte göra mitt val
ifred. Jag kan inte, i dagens normsamhälle, göra valet om ett barnfritt liv utan att bli ifrågasatt. Utifrån mina personliga
erfarenheter från min omgivning kan det även som förälder
vara mycket svårt att få ihop sitt val med andra delar av samhällets
normer, tex arbete och bostad. Man måste klura med föräldraledighet, vab och
dagistider. Men varför ställa dessa konflikter mot varandra? "Ingens
Mamma" tar upp tabut kring att bryta med barnnormen och
that’s that. Nina Björks "Lyckliga i alla sina dagar" däremot, tar bla
upp konfliken barn-arbetsnormen, och diskussionen kring det sk
livspusslet för småbarnsföräldrar har varit oerhört synlig i media. Politiska åtgärder som RUT
har som direkt uttalat syfte att underlätta för barnfamiljer.
Jag förstår inte varför en parallell diskussion om barnfrihet och
erfarenheter kring det skulle inkräkta på diskussioner om upplevda
problem för föräldrar.
Kanske är de besvikna nu, de tolv barnfria
kvinnorna som fattade mod och berättade om sitt val att inte föda barn,
eftersom de aggressiva reaktionerna uteblivit.
7 kommentarer:
Exakt just precis det här faktiskt. Skönt att du skrev det så jag slapp.
Tack SanityAssasin!
/Chris
Jag tycker du ska sluta läsa DN.
Tack, mycket väl formulerat. Jag blev också illa berörd av Heberleins inlägg.
Anonym, varsågod och tack själv för kommentaren.
/Chris
Bra. Mycket bra som vanligt.
Anders, tack!
/chris
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida